English, please
see below
Chanuka firas i
åtta dagar, till minne av makkabéernas
återerövrande av templet från de hellenistiska
syrierna, år 165 fvt. Man tänder ljus i hemmet
varje kväll – ett ljus första kvällen, två ljus
andra kvällen osv. En relativt sen, men väl
utbredd, tradition är att utbyta gåvor i samband
med ljuständningen.
Den sexuddiga
Davidstjärnan började användas mycket tidigt i
många kulturer och blev en speciell, judisk symbol
först omkring 1500-talet. När Nazityskland 1939
tvingade judar att bära stjärnan på kläderna var
avsikten att utpeka och förnedra dem med
åtföljande förföljelse och förintelse av
miljontals judar. När staten Israel bildades 1948
menade man att ett tecken som helgats genom
lidande och motståndsvilja, mer än väl var värdigt
att Iysa över vägen till liv och upprättelse. Så
blev den sexuddiga stjärnan ett judendomens
identitetstecken och kom att ingå i Israels
blåvita flagga.
|
|
Synagogan i Göteborg |
"Invandraren
som bor hos er skall vara som en av era egna.
Du skall älska honom som dig själv.
Ni har ju varit invandrare i Egypten".
3 Mos. 19:34
"Det är förbjudet att lura människor vid köp och
försäljning
eller att föra dem bakom Ljuset. Och samma regel
gäller,
såväl om det är mot en ickejude som mot en jude".
Rambam, HilchotMechira 18:1
"Rabbi Jitzchak sade:
Den som sårar sin nästa, om så enbart med ord,
måste be honom om förlåtelse, såsom det är sagt (i
Ordspr. 6:1-3):
Min son, om du har blivit bunden genom din muns
tal (t.ex. om du förolämpar någon), gå och kasta
dig ned för honom och ansätt honom (för att få
hans/hennes förlåtelse)".
Talmud Joma 87
Gustav III
skrev i ett brev daterat februari 1772: "Det är
visst att det skulle vara en mycket stor fördel
för riket, om ett så idogt folk som judarna skulle
kunna bosätta sig här."
Kungens önskemål skulle snart förverkligas. År
1774 anlände Aaron Isaac, en sigillgravör och
köpman från Mecklenburg, till Stockholm och blev
den förste jude som fick bosätta sig i landet. De
följande åren anlände från norra Tyskland släkt
och vänner till Aaron Isaac och 1775 grundades en
judisk församling. Fem år senare kunde Stockholms
församlings förste rabbin kallas.
I Sverige bor idag ca. 17000 judar, varav ca 5000
i Stockholm, omkring 2000 i Malmö och ca 1800 i
Göteborg. Mindre judiska föreningar finns i Borås,
Eskilstuna, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona,
Kristianstad, Norrköping, Uppsala, Västerås, Växjö
och Örebro.
Svenska judar är också kända som frikostiga
donatorer. Tack vare bl a en judisk donation kunde
Göteborgs Universitet grundas. Göteborgs
orkesterförening och Göteborgs Teaterfond tillkom
på initiativ och med hjälp av donationer från bl a
familjerna Mannheimer, Pineus, Fraenckel och
Henriques. Den stora donationen till Göteborgs
Konstmuseum av den för svensk konst kolossalt
betydelsefulle mecenaten Pontus Fürstenberg är
likaså välkänd.
Judendomens
lära
Tora, som består av de fem Moseböckerna utgör
judendomens grund. De kallas också för "den
skriftliga läran". Varje sabbat och helgdag läser
man i synagogan ur de handskrivna Tora-rullarna.
Tenach, dvs Gamla Testamentet (den hebreiska
Bibeln) innehåller, förutom de fem Moseböckerna,
även Profeterna och Skrifterna.
Chanukkah, the Jewish
festival of rededication, also known as the
festival of lights, is an eight day festival
beginning on the 25th day of the Jewish month of
Kislev.
Chanukkah is probably one of the best known Jewish
holidays, not because of any great religious
significance, but because of its proximity to
Christmas. Many non-Jews (and even many
assimilated Jews!) think of this holiday as the
Jewish Christmas, adopting many of the Christmas
customs, such as elaborate gift-giving and
decoration. It is bitterly ironic that this
holiday, which has its roots in a revolution
against assimilation and the suppression of Jewish
religion, has become the most assimilated, secular
holiday on our calendar.
Jewish Year 5765: sunset December 7, 2004 -
nightfall December 15, 2004
(first candle: night of 12/7; last candle: night
of 12/14)
The lyrics of
this song date back to approximately the 13th
century C.E. It is believed to be written by a man
named Mordecai, because that name is encrypted in
the first letters of the five stanzas. The music
dates back to at least the 18th century, and
possibly as far back as the 15th century. Most
people are only familiar with the first stanza,
which is reproduced below. This very literal
translation is not what most people are used to
seeing (it is usually translated as "Rock of
Ages").
Life
"A Woman"
This is written in the Hebrew Talmud, the book
where all of the sayings and preaching of
Rabbis are conserved over time.
It says: "Be very careful if you make a woman
cry, because God counts her tears. The woman
came out of a man's rib. Not from his feet to
be walked on. Not from his head to be superior,
but from the side to be equal. Under the arm to
be protected, and next to the heart to be loved."
Konsten på
denna sida är ett exempel på en judisk modern
konstnär, Adam Rhine Besök hans sida:
http://www.hebrewart.com/
The illustrations above are an
example of a jewish modern artist, Adam Rhine.
Please visit his site:
http://www.hebrewart.com/
Se min resa till de äldsta
rullarna/See my trip to
Djerba
En annan tjejs resa till
Jerusalem
Med anledning av att
förintelsen ifrågasätts av vissa människor
citerar jag här ett brev jag fick av min bror:
"Under
kriget flydde ofta norrmän till Sverige, där de
väntade på lejdfartyg, som de kunde följa med
till England. Många av dem enrollerade sig i RAF
(Royal Air Force). Under väntan i Göteborg bodde
många av pappas norska vänner hos oss. (Han hade
många vänner där eftersom hans mamma var norska
och de bodde i Norge om somrarna där hon hade
sommarställe.) En av dem berättade om
koncentrationslägren och allt som hände där. Jag
lyssnade men kunde inte tro att det var sant.
Jag frågade pappa efteråt om han trodde på det.
Så kan väl inte tyskarna behandla människor?
Pappa sa att han hört det från flera olika håll
så han var övertygad om att det var sanna fakta.
Det var ju många i Sverige tom bland Regeringen
och kungahuset, som blundade för fakta. De
flesta tidningar var för flata att skriva om
det. Många tidningar som var för
frispråkiga blev stoppade av censuren -
Handelstidningen i Göteborg var ett lysande
undantag från flatheten. Alla var rädda för
Tyskland - särskilt i början när det gick bra
för dem i kriget. Så det var bäst att inte stöta
sig med dem!
Kanske är det inte så konstigt att folk
fortfarande inte vill tro på det. Men nu finns
ju starka bevis som inte går att förneka. Därför
måste bevisen spridas!"
Jerusalem
BACK |